Je kunt Swipocratie op meerdere manieren inzetten. De meest voorkomende varianten worden hier kort toegelicht.
VARIANT 1
Ben je op zoek naar een manier om op een evenement, een festival of een inspraakavond super makkelijk, laagdrempelig en snel de mening van een grote groep mensen te peilen?
Hoe werkt swipocratie in 1 dag?VARIANT 2
Bij veel beleid speelt participatie een grote rol. Hoe zorg je ervoor dat niet steeds dezelfde groep mensen wordt bereikt maar dat ook nieuwe en minder betrokken groepen zoals jongeren mee kunnen doen?
Hoe werkt swipocratie voor een participatie traject?VARIANT 3
Veel gemeentes zijn op zoek naar manieren en nieuwe kanalen om in staat te zijn doorlopend te peilen wat er leeft onder burgers ten aanzien van verschillende onderwerpen en thema's.
Hoe werkt swipocratie voor doorlopende participatie?Ben je op zoek naar een manier om op een bijeenkomst of een festival super makkelijk, laagdrempelig en snel de mening van een grote groep mensen te peilen of een gesprek te starten?
Dan kun je overwegen Swipocratie in te richten met 1 of 2 sets aan beelden en vragen die te maken hebben het het onderwerp of het thema van de bijeenkomst.
Voorbeelden van situaties waarbij dit kan werken:
We beginnen altijd met een (vrijblijvend) oriënterend adviesgesprek. Welk doel dient de mogelijke inzet van Swipocratie? Wie is de doelgroep? Is Swipocratie inderdaad het geëigende middel? En zo ja: hoe gaan we dit aanpakken?
Enkele vragen die aan bod zullen komen:
Daarna maken we een taakverdeling en een planning. De doorlooptijd aan voorbereiding van deze variant is ongeveer een week.
Nadat we Swipocratie helemaal ingericht hebben is het belangrijk goed te testen voordat we live gaan. Vaak vindt er dan nog enige finetuning plaats.
Op de dag van het evenement is Swipocratie voor iedereen te bereiken onder een zelfgekozen url. Het werkt goed de url met de deelnemers te delen vanaf een website of een WhatsApp-groep zodat men direct door kan klikken vanaf de smartphone. Een alternatief is de url te tonen op een beamer of een groot scherm.
Na afloop van de bijeenkomst of al direct na het swipen kunt u ervoor kiezen de resultaten live te tonen. Dit kan een mooie aanleiding vormen voor een analyse of een groepsgesprek.
Na een oriënterend gesprek maken we een op maat gemaakte offerte op basis van standaardtarieven. Voor variant 1 gaat dit om een eenmalig bedrag en worden er verder geen abonnementskosten gerekend.
Ben je op zoek naar een manier om bij het ontwikkelen van beleid of nieuwe plannen super makkelijk, laagdrempelig en snel de mening van een grote groep mensen te peilen of een gesprek te starten? Wil je naast de "usual suspects" ook graag moeilijk bereikbare groepen betrekken bij een participatie vraagstuk? Wil je dat iedereen mee kan doen en er uiteindelijk een breed gedragen besluit genomen kan worden?
Precies voor dit soort participatie vraagstukken is Swipocratie ontwikkelt. Of het nu gaat om medewerkersparticipatie, de energie transitie, veiligheid in de buurt of elk ander politiek onderwerp: zolang het op de een of andere manier in beeld te brengen is leent het zich voor Swipocratie.
Denk bijvoorbeeld aan onderstaande onderwerpen of thema's
Het instrument Swipocratie geeft de meeste toegevoegde waarde als het op de juiste manier wordt ingezet. Dat is in de praktijk altijd maatwerk. Om die reden beginnen we meestal met een (vrijblijvend) oriënterend adviesgesprek. Welk doel dient de mogelijke inzet van Swipocratie? Wie is de doelgroep? Is Swipocratie inderdaad het geëigende middel? En zo ja: hoe gaan we dit aanpakken?
Het verdient aanbeveling daarna 1 of 2 door ons gefaciliteerde werksessies te doen (tot max 4 uur bij de prijs inbegrepen) om samen de beste strategie en aanpak te bepalen. Tijdens de werksessie maken we gebruik van technieken die zijn afgeleid van de door Google ontwikkelde Design sprint methodiek. Het allerbeste resultaat wordt bereikt als het lukt ook de doelgroep zelf, de "users" te betrekken bij de sessie. Hoe beter we de "user" en zijn behoefte begrijpen, hoe beter we in staat zijn daarbij aan te sluiten en waarde te creëren.
Vragen die aan bod zullen komen:
Daarna maken we een taakverdeling en een planning. De doorlooptijd aan voorbereiding en ontwikkeling van deze variant is meestal 3 tot 6 weken.
Nadat we Swipocratie helemaal ingericht hebben is het belangrijk goed te testen voordat we live gaan. Vaak vindt er dan nog enige finetuning plaats. Aan te bevelen is het testen ook te laten doen door potentiële deelnemers.
Er is inmiddels veel geëxperimenteerd met verschillende manieren om de doelgroep te bereiken en te activeren. Je kunt hierbij denken aan een social media campagne met betaalde advertenties. Een greep uit de andere methodes: de doelgroep opzoeken op straat, op de markt, op school etc; het gebruiken van de bestaande gemeentelijke communicatiekanalen; met whatsapp via bestaande netwerken; guerrilla-marketing op straat. Het is aan te raden de campagne in meerdere fases in te delen. Vaak klikken mensen pas door als een post voor de 2e of 3e keer voorbij komt.
Voorbeeld van een campagne filmpje ontwikkelt voor WATT NOU!
Op het moment dat de campagne start gaat Swipocratie live. Vanaf dat moment kunnen bezoekers gaan swipen. We zorgen dat er een url beschikbaar is waarop je live de resultaten kunt monitoren. Over het algemeen blijft de enquête 2 to 6 weken open, langer is uiteraard ook mogelijk.
> Check hoe de WATT NOU Swipocratie variant eruit ziet
Bij veel Swipocratie projecten is er nog een derde fase waarbij een klein gedeelte van de deelnemers zich aanmeld voor een live bijeenkomst. Het is een mooie kans de deelnemers nog verder te betrekken bij het voorliggende thema. Het kan een klassieke inspraak avond zijn, maar dan wel met deelnemers die eerder nog niet betrokken waren. Het kan ook een live ontwerp-sessie zijn, of een start bijeenkomst voor een burger-panel.
Aftermovie van een ontwerp-sessie voor WATT NOU!
Je kunt ervoor kiezen de resultaten direct te tonen aan de deelnemers. Meestal doen we dit niet en kiezen we ervoor de resultaten gecontroleerd terug te koppelen aan deelnemers en stakeholders. Daarbij kunnen we eerst zelf analyseren wat de betekenis is en de resultaten toelichten in hun context.
Extra advies bovenop de inbegrepen 4 uur wordt berekenend op basis van nacalculatie
Wil je graag hulp bij een van deze diensten? Wij werken graag samen met bureaus als Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU), Jonge Honden, Frisse Blikken, Rom3D en IMOSS.
Na een oriënterend gesprek maken we een op maat gemaakte offerte op basis van standaardtarieven. Voor variant 2 gaat dit om een eenmalig bedrag plus abonnementskosten over de periode dat Swipocratie live staat.
Ben je op zoek naar een manier om bij het ontwikkelen van beleid of nieuwe plannen super makkelijk, laagdrempelig en snel de mening van een grote groep mensen te peilen of een gesprek te starten? Wil je naast de "usual suspects" ook graag moeilijk bereikbare groepen betrekken bij participatie vraagstukken? Wil je dat iedereen mee kan doen en er uiteindelijk breed gedragen besluiten genomen kunnen worden? En bovenal: wil je dit meerdere keren per jaar kunnen doen door het inzetten van een nieuw kanaal?
Voor dit soort participatie vraagstukken is Swipocratie ontwikkelt. Of het nu gaat om medewerkersparticipatie, de energie transitie, veiligheid in de buurt of elk ander politiek onderwerp: zolang het op de een of andere manier in beeld te brengen is leent het zich voor Swipocratie.
Denk bijvoorbeeld aan onderstaande onderwerpen of thema's
Het instrument Swipocratie geeft de meeste toegevoegde waarde als het op de juiste manier wordt ingezet. Dat is in de praktijk altijd maatwerk. Om die reden beginnen we meestal met een (vrijblijvend) oriënterend adviesgesprek. Welk doel dient de mogelijke inzet van Swipocratie? Wie is de doelgroep? Is Swipocratie inderdaad het geëigende middel? En zo ja: hoe gaan we dit aanpakken?
Het verdient aanbeveling daarna 1 of 2 door ons gefaciliteerde werksessies te doen (tot max 4 uur bij de prijs inbegrepen) om samen de beste strategie en aanpak te bepalen. Tijdens de werksessie maken we gebruik van technieken die zijn afgeleid van de door Google ontwikkelde Design sprint methodiek. Het allerbeste resultaat wordt bereikt als het lukt ook de doelgroep zelf, de "users" te betrekken bij de sessie. Hoe beter we de "user" en zijn behoefte begrijpen, hoe beter we in staat zijn daarbij aan te sluiten en waarde te creëren.
Vragen die aan bod zullen komen:
Daarna maken we een taakverdeling en een planning. De eerste Swipocratie enquête kost de meeste tijd en maken we gezamenlijk. De doorlooptijd aan voorbereiding en ontwikkeling hiervan is meestal 3 tot 6 weken.
Het aanmaken van vervolg enquêtes hierna, zal veel sneller gaan. De bedoeling is dat je dat middels het content management systeem zelf kunt, eventueel met wat hulp van ons (maximaal 1 uur).
Nadat we Swipocratie helemaal ingericht hebben is het belangrijk goed te testen voordat we live gaan. Vaak vindt er dan nog enige finetuning plaats. Aan te bevelen is het testen ook te laten doen door potentiële deelnemers.
Er is inmiddels veel geëxperimenteerd met verschillende manieren om de doelgroep te bereiken en te activeren. Je kunt hierbij denken aan een social media campagne met betaalde advertenties. Een greep uit de andere methodes: de doelgroep opzoeken op straat, op de markt, op school etc; het gebruiken van de bestaande gemeentelijke communicatiekanalen; met whatsapp via bestaande netwerken; guerrilla-marketing op straat. Het is aan te raden de campagne in meerdere fases in te delen. Vaak klikken mensen pas door als een post voor de 2e of 3e keer voorbij komt.
Voorbeeld van een campagne filmpje ontwikkelt voor WATT NOU!
Op het moment dat de campagne start gaat Swipocratie live. Vanaf dat moment kunnen bezoekers gaan swipen. We zorgen dat er een url beschikbaar is waarop je live de resultaten kunt monitoren. Over het algemeen blijft de enquête 2 to 6 weken open, langer is uiteraard ook mogelijk.
> Check hoe de WATT NOU Swipocratie variant eruit ziet
Bij veel Swipocratie projecten is er nog een derde fase waarbij een klein gedeelte van de deelnemers zich aanmeld voor een live bijeenkomst. Het is een mooie kans de deelnemers nog verder te betrekken bij het voorliggende thema. Het kan een klassieke inspraak avond zijn, maar dan wel met deelnemers die eerder nog niet betrokken waren. Het kan ook een live ontwerp-sessie zijn, of een start bijeenkomst voor een burger-panel.
Aftermovie van een ontwerp-sessie met jonngeren voor WATT NOU!
Je kunt ervoor kiezen de resultaten direct te tonen aan de deelnemers. Meestal doen we dit niet en kiezen we ervoor de resultaten gecontroleerd terug te koppelen aan deelnemers en stakeholders. Daarbij kunnen we eerst zelf analyseren wat de betekenis is en de resultaten toelichten in hun context.
Extra advies bovenop de inbegrepen 4 uur wordt berekenend op basis van nacalculatie
Wil je graag hulp bij een van deze diensten? Wij werken graag samen met bureaus als Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU), Jonge Honden, Frisse Blikken, Rom3D en IMOSS.
Na een oriënterend gesprek maken we een op maat gemaakte offerte op basis van standaardtarieven. Voor variant 3 gaat dit om een eenmalig bedrag plus abonnementskosten over de afgenomen periode.
Samen met onze partners en opdrachtgevers zorgen we ervoor dat ieder participatie traject een succes wordt.
Bekijk recente projecten