WATT NOU! Jongeren swipen voor het klimaat

Opdrachtgever: Natuur en milieu federatie Utrecht

Hoe krijgen we jongeren (16-25 jaar) actiever betrokken in de energiedialoog? De filosofie: jongeren opzoeken waar ze zijn, op een manier die hen aanspreekt.

Succesvolle pilot in De Bilt

In 2018 gingen de NMU en de provincie samen op zoek naar een antwoord op de vraag: hoe krijgen we jongeren (16-25 jaar) actiever betrokken in de energiedialoog? Daarom zijn we in de gemeente De Bilt aan het experimenteren geslagen met een vernieuwende jongerenaanpak.

De resultaten waren overweldigend! Maar liefst 239 Biltse jongeren namen deel aan Swipocratie. Ook in de aansluitende ontwerpsessie kwam de energie goed los – gewerkt werd aan een ‘bod van de jongeren’ voor een energieneutrale gemeente.

Uitrol in 12 Utrechtse gemeenten

Het voor de Bilt ontwikkelde format hebben we samen met NMU, Frisse blikken en Rom3D verder ontwikkelt en verbeterd. Betere content (beelden en vragen) en een soepelere flow vanuit de social media kanalen naar Swipocratie.

Fase 1: het bereiken van de doelgroep

Om de jongeren te bereiken is er gestart met een communicatiecampagne in de deelnemende gemeenten, met video's die werden verspreid via Facebook en Instagram en posters in o.a. scholen en bij lokale clubs.


Fase 2: het swipen

Vanuit de video's werd gelinkt naar een per gemeente op maat gemaakte Swipocratie installatie. Daar kregen de deelnemers diverse klimaatdilemma’s voorgelegd én kunnen ze aangeven wat ze willen veranderen aan hun eigen gedrag.



> Check hoe de WATT NOU Swipocratie variant eruit ziet

Fase 3: live ontwerpsessie met energy game

Zodra de resultaten binnen waren werden jongeren uitgenodigd voor een bijeenkomst waar zij aan de slag konden gaan met een concreet plan om de gemeente te voorzien van duurzame energie. De gemeenten nemen dit 'bod van jongeren' en de uitkomst van Swipocratie vervolgens mee in het debat rond de energietransitie – de overgang van fossiele naar duurzame energie.



Wat heeft het opgeleverd?

  • Bereik: tussen 90% en 100% van de jongeren uit de betrokken gemeenten zijn bereikt met de campagne
  • Bijna 10% van de jongeren heeft doorgeklikt naar Swipocratie
  • De resultaten worden aangeboden als bod van de jongeren aan Provincie en gemeenten

Opdrachtgever: Natuur en Milieufederatie Utrecht (NMU)
Partners: Frissen blikken, Rom3D, Provincie Utrecht

< hoe werkt Swipocratie?
< terug naar praktijkvoorbeelden

Varianten

#1

Variant 1: Swipocratie in 1 dag

Activeer je publiek

Activeer en inspireer met beelden en stellingen. Breng het onderwerp tot leven en start het gesprek.

  • Eigen beelden en stellingen
  • Geen abonnement
  • Instant resultaten overzicht
  • Ideaal op een festival, een plenaire bijeenkomst of een interactieve sessie
#2

Variant 2: Swipocratie voor participatie

Bereik en activeer

Wat vinden inwoners, jongeren of andere betrokkenen van voorgestelde beleidsopties?

  • Bereik moeilijk bereikbare doelgroepen met een campagne
  • Peil super laagdrempelig met beelden wat er leeft onder de deelnemers
  • Inclusief werksessie "het effectief inzetten van Swipocratie" en uitgebreide begeleiding
#3

Variant 3: Langdurige inzet Swipocratie

Blijf in gesprek

Participatie is niet eenmalig. Zet Swipocratie in als extra kanaal om te peilen wat er leeft.

  • Swipocratie met maandelijks abonnement
  • Terugkerend contact met je doelgroep
  • Bouw een relatie op en betrek burgers bij meerdere onderwerpen en thema's

Je bent in goed gezelschap

Samen met onze partners en opdrachtgevers zorgen we ervoor dat ieder participatie traject een succes wordt.

Bekijk recente projecten